Traditioneel wordt bij de introductie van een
nieuw algoritme vertrokken van concreet handelen met bv.
MAB-blokken. De handeling wordt dan gekoppeld aan de notatie om zo
de leerlingen vertrouwd te maken met de stappen van het
algoritme.
In de leerkrachtassistent zijn vier
simulaties ingebouwd (één per bewerking) die u toelaten
om deze lesfase virtueel te hernemen op het digitaal
schoolbord. Met een paar muisklikken stelt u het gewenste
opgavetype in (bv. optellen met inwisselen tiental). De assistent
genereert een passende opgave en voorstelling. De koppeling
handeling <-> notatie is op het digitaal bord erg
overzichtelijk en u bepaalt - net als bij het concreet handelen -
vrij in welke stappen u het algoritme opbouwt.
Overzicht per bewerking:
Bewerking
|
Voorstelling
|
Blikvangers
|
Optellen
|
M.A.B.
|
Het inwisselen van 10 E naar 1 T en 10 T naar 1
H
wordt duidelijke gesimuleerd
|
Aftrekken
|
M.A.B. of
Euro
|
Idem
De simulatie met euro laat toe ook een realistische context op te
roepen
|
Vermenigvuldigen
|
M.A.B. of
Euro
|
Idem
|
Delen
|
Piraten:
goudstukken
|
Bij deze simulatie primeert het verhaal.
Help de piraten bij het verdelen van hun
goudstukken.
|
Bij elke simulatie kunt u
het opgavetype aanpassen aan het beoogde leerdoel. De opgavetypes
zijn identiek als in het leerlingengedeelte. Dit is de instelstrook
van de deelsimulatie.
Eerst kiest u welk type delingen u wil aanbieden
.
Opgaande delingen (rest 0) of niet-opgaande delingen (rest >
0).
Vervolgens stelt u het level in. Bij de levels 1
tot 4 is het quotiënt groter dan 100. Bij de andere
niet.
Nadat u heeft ingesteld; klikt u op de R-knop. R staat hier voor
‘randomize’.
Daarmee geeft u aan de leerkrachtassistent opdracht om een
aangepaste opgave te generen samen met de bijbehorende
voorstelling. Bij elke klik komt een nieuwe
opgave/voorstelling.