Instructiesimulaties
Traditioneel wordt bij de introductie van een nieuw algoritme vertrokken van concreet handelen met bv. MAB-blokken. De handeling wordt dan gekoppeld aan de notatie om zo de leerlingen vertrouwd te maken met de stappen van het algoritme.
In de leerkrachtassistent zijn vier simulaties ingebouwd (één per bewerking) die u toelaten om deze lesfase virtueel te hernemen op het digitaal schoolbord. Met een paar muisklikken stelt u het gewenste opgavetype in (bv. optellen met inwisselen tiental). De assistent genereert een passende opgave en voorstelling. De koppeling handeling <-> notatie is op het digitaal bord erg overzichtelijk en u bepaalt - net als bij het concreet handelen - vrij in welke stappen u het algoritme opbouwt.
Overzicht per bewerking:
Bewerking
Voorstelling
Blikvangers
Optellen
M.A.B.
Het inwisselen van 10 E naar 1 T en 10 T naar 1 H
wordt duidelijke gesimuleerd
Aftrekken
M.A.B. of Euro
Idem
De simulatie met euro laat toe ook een realistische context op te roepen
Vermenigvuldigen
M.A.B. of Euro
Idem
Delen
Piraten: goudstukken
Bij deze simulatie primeert het verhaal.
Help de piraten bij het verdelen van hun goudstukken.

Bij elke simulatie kunt u het opgavetype aanpassen aan het beoogde leerdoel. De opgavetypes zijn identiek als in het leerlingengedeelte. Dit is de instelstrook van de deelsimulatie.
graphic
Eerst kiest u welk type delingen u wil aanbieden .
Opgaande delingen (rest 0) of niet-opgaande delingen (rest > 0).
Vervolgens stelt u het level in. Bij de levels 1 tot 4 is het quotiënt groter dan 100. Bij de andere niet.
Nadat u heeft ingesteld; klikt u op de R-knop. R staat hier voor ‘randomize’.
Daarmee geeft u aan de leerkrachtassistent opdracht om een aangepaste opgave te generen samen met de bijbehorende voorstelling. Bij elke klik komt een nieuwe opgave/voorstelling.