Delen
Delen is het moeilijkste cijferalgoritme.
Bij dit algoritme hebben we gezorgd voor extra feedback.
Lees aandachtig de informatie hierna.
Vooraf
Bij vergelijking van de diverse methodes werd duidelijk dat niet overal dezelfde weg gevolgd wordt. We hebben het nodige voorzien om de werkwijze op de computer optimaal te laten aansluiten bij de werkwijze in uw rekenmethode.

 Instelling 
stapvolgorde algoritme. U stelt in. De gekozen volgorde geldt voor ALLE leerlingen.
Bij het delen  moeten we eerst bepalen hoeveel keer de deler in b.v.de honderdtallen gaat. Wij vonden  twee werkwijzen:
graphic
a.  we noteren eerst de deler (3 : 2  =>1) en voeren daarna de omgekeerde bewerking uit  (1x 2 = 3).

b. We noteren eerst het hoogste aantal honderdtallen dat we kunnen delen(bv 592 : 4 => 4H) en voeren daarna de deling uit.
De pijltjes illustreren de drie stapjes die we zetten.
We kozen voor werkwijze a als standaardinstelling
.
Instellen – wijzigen?
Ga naar het openingsscherm. Klik op ‘Instellingen’  of op het wieltje.
U hoeft dit slechts één keer te doen. De gekozen combinatie wordt automatisch toegepast.
Verkorte notatie bij sommige delingen. De leerling kiest zelf de werkwijze.
Er is nog een tweede verschilpunt tussen de methodes, meer bepaald bij delingen waarvan het cijfer van de honderdtallen kleiner is dan de deler (het quotiënt is kleiner dan 100)
graphic
1. We gaan gewoon te werk zoals bij de andere delingen.
Het cijfer van de honderdtallen in het quotiënt is dan een 0
2. We plaatsen een boogje boven de H en de T in het deeltal. Het vak van de honderdtallen in het quotiënt blijft leeg.
.
We vonden dit een ideale kans om te differentiëren en goede rekenaars de kans te geven om de lat een beetje hoger te leggen.
 Bij het opstarten van zo’n deling, verschijnt de lange notatie (rechts).
graphicIn het numeriek blok ziet de leerling deze extra toets. Als hij daarop klikt, schakelt de computer naar de verkorte notatie. Bij elke opgave kan hij deze keuze maken.

Let wel: deze knop verschijnt ook in mix-reeksen bij opgaven waar de verkorte notatie niet kan worden toegepast. Het is de bedoeling dat de leerlingen ZELF zien wanneer het al dan niet kan.
Indien ze kiezen voor de verkorte notatie waar het niet kan, krijgen ze een strafkaart
Subniveaus
Traditioneel wordt de moeilijkheidsgraad van de aangeboden opgaven geleidelijk verhoogd.

In de leerkrachtassistent bepaalt u op deze manier welk type opgaven wordt aangeboden.

graphic
Dezelfde types komen ook terug in het leerlingengedeelte.
Ze zijn daar als volgt geordend.

U kunt een
oefenreeks instellen rond één specifiek type, maar ook meerdere levels na elkaar afspelen.
graphic
Mogelijke oefensessies bij werken in computerklas
Het werken met het deelalgoritme vergt wat energie van de leerlingen. Het is beter niet meer dan drie levels na elkaar af te werken
1
Beginlevel: 1  Eindlevel 2
Opgaande delingen.  Honderdtal is deelbaar door de deler.
2
Beginlevel: 3 Eindlevel 4
Opgaande delingen. Honderdtal niet deelbaar.
3
Beginlevel: 5 Eindlevel 7
Opgaande delingen. Quotiënt kleiner dan 100
4
Beginlevel: 8 Eindlevel 10
Niet -opgaande delingen.
Introductie
Voor het delen hebben wij een leuke simulatie bedacht.
Start simulatie 4 i n de leerkrachtassistent.
graphic
Vertel. De piraten hebben besloten om de goudstukken die ze in de loop van hun plundertochten hebben verzameld, ‘eerlijk’ onder elkaar te verdelen. Ze hebben de goudstukken al gegroepeerd: per 100 en per 10. Maar nu weten ze niet hoe het moet. Ze zijn niet zo sterk in ‘eerlijk verdelen’.  Wij moeten hen helpen.
Het is de bedoeling dat we de deelhandeling stap voor stap uitvoeren en parallel de notatie opbouwen.
Kies eerst bovenaan het opgavetype dat u wil gebruiken. De types  zijn geordend van eenvoudig naar moeilijk. 
U kunt eventueel ook eens simulatie 8 oproepen
Feedback
Extra feedback tijdens de trainingsfase
Struikelblokken...
  • Sommige leerlingen hebben het moeilijk met de opeenvolging van de uit te voeren stapjes. Om hen te helpen toont de coach – enkel tijdens de trainingsfase – een geheugensteuntje met de uit te voeren bewerkingen.
De hulpvoorstelling van de coach is aangepast aan de ingestelde stapvolgorde van het algoritme
graphic
  • Een andere struikelblok  is  ‘delen met rest’.
    bv. 67 : 8    75 : 9

    Ook daarvoor biedt de coach extra hulp.
Door te klikken op de T kan de leerling de tafel oproepen.
Ook die faciliteit is enkel beschikbaar tijdens de trainingsfase.
Wel kan de tafel in de testfase worden opgeroepen, indien de leerling reeds een strafkaart heeft.
graphic
Foutenanalyse
Het programma maakt een onderscheid tussen ‘tafelfouten en ‘aftrekfouten’.

graphic

Tafelfouten treden vooral op bij ‘delen met rest’.
Aftrekfouten krijg je bij het bepalen van tussentijdige  resten wanneer er een brug zit in de aftrekking bv. 51 – 48.   Sommige leerlingen verloren heel wat tijd hierbij, omdat ze het verschil niet bepaalden via ‘omgekeerd optellen’.
In Gerdies Games hebben we twee scenario’s opgenomen waarbij we deze vaardigheden,  los van het cijferen, inoefenen.
In Vier op een rij oefenen we het delen met rest.
In Match oefenen we brugaftrekkingen van het type 51 – 48.
Het loont beslist de moeite beide Games vooraf of tussendoor aan te bieden.