Bij vergelijking van de diverse methodes werd
duidelijk dat niet overal dezelfde weg gevolgd wordt. We hebben het
nodige voorzien om de werkwijze op de computer optimaal te laten
aansluiten bij de werkwijze in uw
rekenmethode.
Instelling stapvolgorde
algoritme. U stelt in. De gekozen
volgorde geldt voor ALLE leerlingen.
Bij het delen moeten we eerst bepalen
hoeveel keer de deler in b.v.de honderdtallen gaat. Wij
vonden twee werkwijzen:
|
a. we noteren eerst de deler (3 : 2
=>1) en voeren daarna de omgekeerde bewerking uit (1x 2 =
3).
b. We noteren eerst het hoogste aantal honderdtallen dat we kunnen
delen(bv 592 : 4 => 4H) en voeren daarna de deling uit.
De pijltjes illustreren de drie stapjes die we zetten.
We kozen voor werkwijze a als
standaardinstelling.
|
Instellen –
wijzigen?
Ga naar het openingsscherm. Klik op
‘Instellingen’ of op het wieltje.
U hoeft dit slechts één keer te doen. De gekozen
combinatie wordt automatisch toegepast.
Verkorte notatie bij sommige
delingen. De leerling kiest zelf de
werkwijze.
Er is nog een tweede verschilpunt tussen de
methodes, meer bepaald bij delingen waarvan het cijfer van de
honderdtallen kleiner is dan de deler (het quotiënt is kleiner
dan 100)
|
1. We gaan gewoon te werk zoals bij de andere
delingen.
Het cijfer van de honderdtallen in het quotiënt is dan een
0
2. We plaatsen een boogje boven de H en de T in
het deeltal. Het vak van de honderdtallen in het quotiënt
blijft leeg.
.
|
We vonden dit een ideale kans om te
differentiëren en goede rekenaars de kans te geven om
de lat een beetje hoger te leggen.
Bij het opstarten van zo’n deling, verschijnt de lange
notatie (rechts).
In
het numeriek blok ziet de leerling deze extra toets. Als hij daarop
klikt, schakelt de computer naar de verkorte notatie. Bij elke
opgave kan hij deze keuze maken.
Let wel: deze knop verschijnt ook in mix-reeksen bij opgaven waar
de verkorte notatie niet kan worden toegepast. Het is de bedoeling
dat de leerlingen ZELF zien wanneer het al dan niet kan.
Indien ze kiezen voor de verkorte notatie waar het niet kan,
krijgen ze een strafkaart