Wat valt er
te leren ?
Snel deeloefeningen oplossen.
Er worden maximaal 20 opgaven aangeboden. Daarvan moet de
leerlingen er minstens 10 goed oplossen.
Verloop
|
De oefening wordt
voorgesteld als een duel tussen de leerling en het
‘rekenmachinespookje’
De leerling voert
het antwoord in door te klikken op de eigen
rekenmachine.
Het
rekenmachinespookje antwoordt automatisch na enkele seconden
wachttijd.
Die wachttijd wordt
weergegeven door een klok.
|
Gradatie: Adaptieve regeling
tempodruk
Tempodruk: de reactietijd van het spookje is
niet altijd gelijk. De computer berekent die snelheid in
functie van de snelheid waarmee juiste antwoorden worden
ingevoerd. Hoe sneller geantwoord wordt, hoe minder lang het
calculatorspookje ‘nadenkt’. Wanneer het spookje dreigt
te winnen, wordt zijn reactietijd vertraagt. Ook nu wordt
bijgehouden hoe snel delingen worden opgelost en kun je de evolutie
opvolgen.
Tips
Het zal wellicht nodig zijn om de werking van
de ‘klok’ duidelijk te maken.
Bij deze reeks kun je de tempodruk niet zelf instellen, dat gebeurt
autonoom door de computer.