Wat valt er te
leren Inoefenen van de tafel en de
sleutelstrategieën.
Verloop
|
De spookjes gaan op
reis naar Zwitserland.
Ze vliegen in wolken
boven de bergen. Elke wolk bevat evenveel
spookjes.
Voorstelling: b.v. 6
x4
Er verschijnen 6 wolken. In elke wolk zitten 4 spookjes.
Hoeveel spookjes zijn er?
De grootte van de
afgebeelde wolk wordt bepaald door de tafek (hier
4)
Feedback. Bij
fout. Er verschijnt een blanco honderdveld met daarin de
tafelgetallen ingekleurd.
|
Tip
Voorstelling 'spookjes op reis.'
Deze voorstelling wordt meerdere keren gebruikt
in het programma: zowel bij maal als gedeeld.
Ze is krachtig:
- ze toont het verband tussen beide bewerkingen
(maal = hoeveel spookjes, deel = hoeveel wolken)
- ze laat toe om rekenstrategieën te
ontdekken en in te oefenen:
we zien duidelijk dat 6 keer iets 1 keer meer is
dan 5 keer iets
3 keer 1 keer meer dan 2 keer...
9 keer 1 keer minder is dan 10 keer ....
Op die manier willen we de leerlingen motiveren om 2x, 5x en 10
x als steunpunt te gebruiken bij het zoeken naar moeilijker
tafeloefeningen.
Aanbod oefeningen
De aangeboden
oefeningen komen niet in willekeurige volgorde.
Eerst worden de steunpunten uitgezet: 2x
10x 5 x Daarna pas komen de andere
opgaven
Dubbele getallenlijn
Onder de voorstelling
staat een dubbele getallenlijn. Daarin worden de gevonden producten
één na één aangevuld.
De dubbele
getallenlijn toont nog eens extra het nut van de
steunpunten.