GG Breukenkampioen
Vooraf
Dit is een finale-spel. Het kan enkel worden gespeeld als de leerlingen minstens 10 groene scores hebben verzameld.
Het kan niet worden opgestart vanuit het gewone inlogscherm, maar enkel vanuit het rapport van de betrokken leerling.
Daar staat een knop 'breukenkampioen'. Indien minder dan 10 groene scores, is deze knop geblokkeerd.
Door erop te klikken start het scenario onmiddellijk op.


graphic
Het spel is geïnspireerd op de 'Slimste mens'
Voorronde
De leerlingen antwoorden om beurt.
Als hulp verschijnt een deel-geheel-schema.
Een juist antwoord levert 10 seconden op.
Finale
Wie minst seconden heeft, mag antwoorden.
Bij een juist antwoord gaan er 10 seconden af bij de tegenstander.
Wat valt er te leren?
Speels inoefenen van het  omrekenen van breuken. Tempodruk.
Tips
* Laat de leerlingen dit scenario meermaals spelen.
Laat ze eerst werken met breuken waarvan de teller kleiner is dan de noemer.
Daarna pak je  alle breuken aan.
* Het vlot antwoorden wordt sterk bepaald door het al dan niet vlot beheersen van de maal- en vooral deeltafels en strategieën voor hoofdrekenen.   Leerlingen die hier zwak scoren, kun je extra laten oefenen met het programma Spits met Bits 3 (EWOC) of – indien het om de tafels gaat – met Tafeltje rep je.